Hindeloopen.







Meine Visser
Hindeloopen Reünie nummer 41

Bovendorpels - Ezelsruggen in Hindeloopen






Leeuwarden, 08 Juli 2013  Deze zomer wekt het nieuwe Fries Museum een stoffig geworden stijlkamer tot leven, samen met de Berlijnse kunstenaar John Bock. Hij is een van de meest toonaangevende multimediakunstenaars van Duitsland. Bock past zijn absurdistische kijk op de wereld toe op de Hindelooper Kamer. Deze stijlkamer was een onderdeel van het oude museumgebouw en verhuist naar het nieuwe museum dat op 13 september de deuren opent. Bock had solo-exposities in onder meer het MoMa en neemt dit jaar voor de derde maal deel aan de Biënnale in Venetië.
Publiekshit verhuist mee
De Hindelooper kamer heeft een bijzondere geschiedenis. In 1877 werd hij speciaal gemaakt voor een Historische Tentoonstelling in Leeuwarden en een jaar later was de kamer een publiekshit op de wereldtentoonstelling in Parijs. Vanaf 1881 vond de kamer onderdak in het Fries Museum. Nu verhuist hij mee naar het nieuwe museumgebouw. In de 19de eeuw werd de kamer gezien als een icoon van authentieke Nederlandse en zelfs Germaanse oercultuur. Nu zien we vooral globalisering avant la lettre: de kamer omvat stoffen uit India, tegels uit Makkum, porselein uit China en beschilderde meubelen uit Scandinavië. De kamer is vandaag juist een icoon van de dynamiek van cultuur: het je eigen maken van vreemde elementen en die op jouw beurt weer aan anderen doorgeven.
Toonaangevende multimediakunstenaar
John Bock is vooral bekend van zijn film- en videowerk, fantastische environments en theatrale performances, waarbij hij samenwerkt met internationale acteurs. Hij heeft een absurdistische beeldtaal ontwikkeld in zijn kunstwerken, performances en installaties. Bock maakt zelfstandig werk, maar kan overweg met gegeven omstandigheden. Zo heeft hij enkele jaren geleden de installatie Fischgrätenmelkstand gemaakt in de Temporäre Kunsthalle in Berlijn. Hij bouwde daarvoor een bizarre en spannende omgeving voor presentaties van circa 40 kunstenaars. Van verbrande pizzabodems tot een omgekeerd blokhutje dat aan het plafond hing: alles ondersteunde het werk van de kunstenaars, maar kwam ook voort uit zijn eigen beeldtaal.
nieuwe installatie
Het is de eerste keer dat Bock een bestaande, historische kamer als uitgangspunt neemt voor een kunstwerk. Hij bouwt zijn eigen kamer vast aan de Hindelooper kamer. Hij koppelt zijn wereld letterlijk vast aan die van Hindeloopen. Via de bedstede kom je van de ene kamer in de andere. Deze week neemt hij in beide kamers een film op die vanaf de opening te zien is. Het resultaat is een nieuwe installatie: twee kamers en een film. Typisch Bock, met Hindeloopen in de hoofdrol. De Hindelooper kamer is nog steeds dezelfde, maar je zult hem dankzij Bock met heel andere ogen zien.
Over Friesland en de Friezen
Het nieuwe Fries Museum gaat over de Friezen en over Friesland, een eigenzinnig stukje `buitenland in Nederland`. Over de elf steden en het platteland, de haat-liefde verhouding met het water, de zoektocht naar het typisch Friese en de plek van Friesland in de wereld. De schilderijen van Gerrit Benner, het zwaard van Grutte Pier, de film De Overval: samen vertellen ze het verhaal van Friesland. Ook het Fries Verzetsmuseum is een belangrijk onderdeel van het museum. Het nieuwe Fries Museum wordt een bruisende plek, met tentoonstellingen, activiteiten,  evenementen, een winkel en een café met het mooiste terras van de stad.